تعمیر اسپیلت, تعمیر کولر گازی

آشنایی با انواع سیستم های تهویه مطبوع قسمت دوم-22294451

آشنایی با انواع سیستم های تهویه مطبوع

تعمیر آشنایی با انواع سیستم های تهویه مطبوع

رای سرویس تنها نمایندگی سیستم های تهویه مطبوع و خدمات پس از فروش و  آشنایی با انواع سیستم های تهویه مطبوع با بیش از  30 سال تجربه می باشد که توانمند در زمینه تعمیر  لوازم خانگی و نمایندگی تعمیر سیستم های تهویه مطبوع و سرویس لوازم خانگی و آشپزخانه، با تامین قطعات اورجینال و اصلی این برند جامع ترین خدمات را به کمک ماهر ترین نیروی های کار در کمترین زمان در محل شما با رعایت استاندارد های روز ، به شما مشتریان عزیر ارائه می دهد.

جهت تعمیر ، سرویس دهی و آشنایی با انواع سیستم های تهویه مطبوع یا کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن تماس:

نمایندگی غرب و مرکزی تهران

02188249010

02188249013

نمایندگی شمال تهران:

02122294451-53

نمایندگی جنوب و شرق تهران:

02166923406

پشتیبانی:

02188240484

آشنایی با انواع سیستم های تهویه مطبوع، اجزا و نحوه کار کرد آنها

1-کولرگازی

آشنایی با انواع سیستم های تهویه مطبوع به دلیل اینکه گرما به طور طبیعی از محیطی با دمای بالاتر به محیطی به دمای پایین تر منتقل می شود، برای این حرکت نیازی به هیچ تمهیدی نیست؛ اما برای عکس این قضیه یعنی انتقال سرما به محیط با دمای بالاتر نیاز است تا تمهیداتی در نظر گرفته شود. برای این منظور در اواپراتور مقداری گرما جذب می شود و در کندانسور، مقداری گرما دفع خواهد شد.در سیکل تبرید هر یک از اجزای کولرگازی دارای وظیفه مشخصی هستند که در ادامه به توضیح آن پرداخته شده است.

  • کمپرسور

کمپرسور در کولرگازی همانند قلب در بدن انسان می باشد. به عبارت دیگر، کمپرسور با استفاده از انرژی برق، گاز مبرد R410A را از اواپراتور مکش می کند و سپس آن را تا دمایی بالاتر از دمای تقطیر متراکم می نماید. گاز مبرد پس از متراکم شدن، از کمپرسور به کندانسور هدایت می شود. فشرده سازی گاز مبرد می تواند به روش های مختلفی انجام شود و همین موضوع باعث می شود تا کمپرسورها انواع مختلفی از جمله کمپرسور پیستونی، کمپرسور روتاری و کمپرسور اسکرول داشته باشند. در بین انواع کمپرسور، کمیرسور اسکرول بهتر و گران قیمت تر می باشد.

  • کندانسور

جزء دیگری که در سیکل تبرید کولرگازی نقش دارد، کندانسور می باشد. در کندانسور گرمای گاز مبرد که ناشی از متراکم شدن در کمپرسور و همچنین جذب گرما در اواپراتور می باشد، از طریق تقطیر هم فشار دفع می گردد.

  • شیر انبساط یا لوله مویی

شیر انبساط یکی دیگر از اجزای اصلی کولرگازی است که وظیفه دارد تا فشار گاز مبرد و همچنین دمای اشباع آن را کاهش دهد.

  • اواپراتور

اواپراتور مکانی است که با جذب گرمای محیط از بخش Indoor کولر گازی، باعث می شود تا گاز مبرد تبخیر شود. اینکه کولرگازی تا چه میزان ظرفیت دارد تا گرمای محیط را جذب نماید، بر حسب واحد اندازه گیری انرژی گرمایی در تاسیسات برودتی و حرارتی به نام Btu/hr که مخفف British Thermal Unit می باشد، مشخص می شود.

2-کولرگازی پنجره ای (آشنایی با انواع سیستم های تهویه مطبوع)

  1. دلیل نامگذاری این نوع از کولرگازی ها این است که معمولا در قسمتی از پنجره نصب می گردند. کولرگازی پنجره ای که با نام Room Air Conditioner نیز شناخته می شود، از ابتدایی ترین مدل های کولرگازی به شمار می رود.
  2. کولرگازی پنجره ای دارای دو بخش یا در اصطلاح یونیت است. یکی از یونیت های کولر گازی پنجره ای در داخل ساختمان و در قسمت پنجره نصب می شود و یونیت دیگر، در خارج از ساختمان قرار می گیرد. به یونیتی که در داخل ساختمان نصب می شود، یونیت داخلی یاSide Indoor گفته می شود و به یونیتی که در خارج از ساختمان قرار می گیرد، یونیت خارجی یا Outdoor Side می گویند.
  3. جالب است بدانید که کولر گازی پنجره ای با استفاده از یک موتور دو شیفتی کار می کند. در این کولر گازی ها زمانی که دمای محیط به اندازه دمای تنظیم شده برسد، کمپرسور با استفاده از ترموستات به طور خودکار متوقف می شود.
  4. کولر گازی پنجره ای با استفاده از فن هایی که برای آن تعبیه شده است، هوای محیط را به درون کولر گازی می کشد، همچنین به دلیل اینکه محل نصب کولر گازی، قسمت پنجره است، کمی از هوای فضای بیرون نیز وارد کولر گازی می شود. هوای وارد شده به کولر گازی، با عبور از فیلترها و همچنین کویل های برودتی، درجه حرارت، رطوبت و آلاینده های آن را کاهش می دهد و سپس هوای خنک تر و تمیزتری را به محیط داخلی بر می گرداند. وجود فیلترها علاوه بر تمیز کردن هوا همچنین تا حد زیادی از نشست آلاینده ها بر روی کویل های برودتی جلوگیری می کند و از این طریق موجب افزایش عمر مفید کولر گازی پنجره ای و بالا رفتن راندمان خنک سازی آن می شوند.
  5. مزایای کولرگازی پنجره ای هزینه پایین، مصرف انرژی نرمال و نصب آسان آن است .

3-کولرگازی پرتابل(آشنایی با انواع سیستم های تهویه مطبوع)

  1. یکی دیگر از انواع کولرگازی، کولرگازی پرتابل است که دارای ساختاری مشابه با کولرگازی پنجره ای می باشد. همانطور که از نام این نوع کولرگازی مشخص است، قابلیت حمل دارد و بیشتر برای محیط های کوچک مناسب است.
  2. نصب کولرگازی پرتابل بسیار آسان است و استفاده از آن در مواقعی مناسب است که امکان نصب کمپرسور در خارج از ساختمان وجود نداشته باشد. لازم است توجه شود که هوای خنک شده به وسیله کولر گازی پرتابل فاقد رطوبت خواهد بود.
  3. استفاده از این نوع کولرگازی، مانع از ورود هوای آلوده خارج از ساختمان به درون محیط می شود و به این دلیل که کمپرسور در داخل کولرگازی پرتابل تعبیه شده است نیازی به نصب جداگانه کمپرسور نیست.
  4. در کولرگازی های پرتابل جدید، محفظه ای برای ذخیره آب تعبیه شده است تا آب ناشی از تعریق در این محفظه ریخته شود. زمانی که این محفظه پر می شود، کولر گازی پرتابل پیام خطا می دهد و لازم است از طریق اتصال لوله درین، آب این محفظه تخلیه شود. با وجود این محفظه دیگر لازم نیست تا همواره لوله درین به کولر گازی پرتابل متصل باشد.

4-کولرگازی اسپلیت(آشنایی با انواع سیستم های تهویه مطبوع)

در کولرگازی اسپلیت همانطور که از نام آن مشخص است، سیکل تبرید در دو قسمت مجزا قرار می گیرد. قسمت پر صدا که در واقع کمپرسور بعلاوه کندانسور می باشد، در پنل خارجی و بیرون ساختمان قرار می گیرد و اواپراتور در پنل داخلی و درون محیط قرار می گیرد. در حین کار کولرگازی، کمپرسور صدایی را تولید خواهد کرد که به این دلیل که در کولر گازی اسپلیت، کمپرسور در پنل خارجی قرار می گیرد، در محیط هیچ صدایی شنیده نمی شود.

مصرف انرژی در کولرگازی های اسپلیت به دو دسته تقسیم می شوند. برخی از کولرگازی های اسپلیت دارای گرید مصرف انرژی A هستند و برخی از آنها گرید مصرف انرژی B را دارا می باشند.

انواع کولرگازی اسپلیت :

  • اسپلیت دیواری (Wall Mounted)

این کولرگازی ها به دلیل نصب شدن یونیت داخلی بر روی دیوار، اسپلیت دیواری نامیده می شوند. کولرگازی اسپلیت دیواری در ظرفیت های مختلفی از جمله 9000Btu/hr تا 36000 Btu/hr عرضه می شود. این نوع از کولرگازی های اسپلیت دیواری دارای مدل های متنوعی هستند که در برخی از مدل ها کمپرسور با کمترین میزان مصرف انرژی فعالیت می کند.

  • اسپلیت ایستاده یا کابینتی (Standing)

کولرگازی اسپلیت ایستاده یا کابینتی دارای شکل ظاهری مشابه یک کمد یا یخچال است و به همین دلیل اسپلیت ایستاده نامگذاری شده است. کولرگازی اسپلیت ایستاده همانند اسپلیت ساده است و دارای یونیت داخلی و یونیت خارجی می باشد با این تفاوت که دارای ویژگی های مناسب برای مکان های عمومی، بزرگ و پر رفت و آمد است.

از کولرگازی اسپلیت ایستاده در مکان های بزرگ استفاده شود، حجم زیاد جابجایی هوا، پرتاب باد بیشتر و ظرفیت های بالا در تولید سرمایش و گرمایش می باشد.

کولرگازی اسپلیت ایستاده در ظرفیت های 36000، 48000، 54000، 60000 و 90000 Btu/h تولید می شوند و مصرف برق بالایی دارند به همین دلیل برای مصارف خانگی انتخاب مناسبی نمی باشند.

این نوع کولرگازی ها در دو نوع تولید می شوند؛ در بعضی از کولر گازی های ایستاده خروجی هوا از طریق کانال ها در محیط توزیع می شود و در بعضی دیگر از این کولر گازی ها، کمپرسور در یونیت داخلی و کندانسور در یونیت خارجی قرار می گیرد.

  • اسپلیت کانالی یا داکت اسپلیت (Duct)

در این نوع کولرگازی، یونیت داخلی فضای داخلی را اشغال نمی کند و در سقف کاذب جاسازی می شود و برای آن کویل آب گرم تعبیه می گردد. به همین دلیل همانطور که از نام این نوع از کولرگازی مشخص است، برای استفاده از کولرگازی اسپلیت کانالی، لازم است تا کانال کشی انجام شود تا هوای مطبوع خروجی کولرگازی در تمام قسمت های محیط دمیده شود.

از مزایای آن این است که تعداد کندانسورها کاهش می یابد و همانطور که اشاره شد، فضای داخلی را اشغال نمی کند.

  • اسپلیت کاستی (Cassette)

اسپلیت کاستی مناسب برای مکان هایی است که سقف بلندی دارند. این نوع کولرگازی ها معمولا در ساختمان های تجاری و اداری که دارای سقف بلندی هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه کارکرد اسپلیت کاستی به این صورت می باشد که از قسمت وسط هوا را مکش می کند و از چهار جهت هوای مطبوع را در محیط می دمد.

  • اسپلیت سقفی زمینی (Floor Ceiling)

اسپلیت سقفی زمینی این قابلیت را داراست که یوتیت داخلی را براساس نیاز در کنار دیوار و بر روی زمین مورد استفاده قرار داد یا اینکه آن را به صورت خوابیده بر روی سقف نصب کرد.

  • اسپلیت سقفی دیواری (Wall Mounted Ceiling)

اسپلیت سقفی دیواری مشابه کولرگازی های دیواری هستند با این تفاوت که دریچه مکش هوا در آنها به صورت اریب طراحی شده است و همین امر باعث می شود تا بتوان یونیت داخلی این نوع کولرگازی را تا بالاترین حد ممکن نزدیک به سقف نصب کرد.

5-کولر گازی مولتی پنل یا چند تکه(آشنایی با انواع سیستم های تهویه مطبوع)

کولرگازی های مولتی پنل برخلاف سایر کولرگازی های اسپلیت، که یک یونیت داخلی به یک یونیت خارجی متصل می شد، می توان چندین یونیت داخلی را به یک یونیت خارجی متصل کرد. در کولرگازی مولتی پنل کنترل دمای تمامی یونیت های داخلی همزمان با یکدیگر کنترل می شود و در صورت خاموش کردن یکی از یونیت های داخلی، سایر یونیت های داخلی نیز خاموش می شوند.

کولرگازی های مولتی پنل، برای مکان های کوچک و متوسط تجاری و اداری مناسب هستند. همچنین برای مکان هایی که امکان کانال کشی وجود ندارد و یا هزینه ی زیادی برای کانال کشی لازم است، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

در کولرگازی چند تکه یک کمپرسور قدرتمند در یونیت خارجی و در بیرون ساختمان قرار می گیرد که اواپراتورهای یونیت های داخلی به آن متصل می شوند. همین امر موجب می شود تا تعداد کانال کشی در این نوع کولر گازی کاهش یابد و حتی حذف شود.

 هر یونیت داخلی از طریق لوله های مبرد با قطر کم و مجزا از سایر یونیت های داخلی، به یونیت خارجی متصل می شوند و به دلیل قطر کم این لوله های مبرد، فضای کمی را اشغال می نمایند.

کولرگازی مولتی پنل برای مکان هایی که در بخش های مختلف نیاز به دماهای متفاوت می باشد، مناسب نیست به این دلیل که کلیه یونیت های داخلی به طور همزمان با یکدیگر تنظیم خواهند شد.

آشنایی با انواع سیستم های تهویه مطبوع

آشنایی با انواع سیستم های تهویه مطبوع

 

⇐ادامه مطلب⇒

راه ها ارتباطی برای تعمیر کولرگازی و آشنایی با انواع سیستم های تهویه مطبوع:

شما می توانید برای تعمیر کولرگازی کولرگازی و آشنایی با انواع سیستم های تهویه مطبوع خود از طریق سایت و شماره های درج شده داخل سایت تماس گرفته و یا از طریق لینک زیر به صورت آنلاین سفارش تعمیر محصولات خود را ثبت نمایید.

https://rayservis.ir/%d8%af%d8%b1%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d8%b3%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%b3-%d8%a2%d9%86%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%86

پس از ثبت درخواست سرویس آنلاین تکنسین مربوطه طی 1 الی 2 ساعت با شما تماس می گیرند و به محل شما اعزام می شوند.

قابل توجه هست به علت اینکه رای سرویس در تهران قرار دارند و محدوده خدمات رسانی ما شامل تهران و البرز می باشد، مشتریان عزیز ساکن شهرستان می توانن برای حل مشکلات لوازم خانگی خود و یا خرید قطعات اورجینال در صفحه اصلی سایت در قسمت چت آنلاین، با کارشناسان آنلاین ما ارتباط بر قرار کرده و منتظر پاسخگویی، حل مشکلات دستگاه و عیب یابی از سوی واحد کارشناسان باشن.

چت آنلاین

چت آنلاین

همچنین می توانید ما را در اینستاگرام و دنبال کرده و از طریق این اپلیکیشن ثبت سفارش کنید همچنین می توانید از تخفیف های ویژه و آموزش های ما برخوردار شوید.

https://instagram.com/rayservis.ir?igshid=1worj7r7hb7rx

در صورت  ثبت درخواست سرویس  به صورت آنلاین علاوه بر اینکه از ۱۰درصد تخفیف اجرتها شامل شما می شود هم چنین در صدر سفارشات قرار می گیرد و در کمترین زمان تکنسین به محل اعزام می گردد

⇓⇓⇓⇓

ثبت درخواست

بازگشت به لیست

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *